dinsdag 4 november 2008

Geachte springtij

ik begrijp dat u onhoudbaar en tomeloos bent
gierend als een puber die veertig dagen zonder zit
maar het komt me nu even niet zo goed uit

mijn werkkamer is bijvoorbeeld net gerenoveerd
ik heb zelfs mijn eerste kunstwerk aangeschaft
een portret van de kunstenaar zelve
priemende ogen maar abstract dus zijn neus
lijkt meer op een deur die wagenwijd
openstaat zit ik toch een beetje op de tocht

hoewel… nu ik wat beter kijk lijkt het
toch meer op een aap in een auto
gierend alle trajectcontroles negerend

u zou het moeten zien maar nu even niet
ik heb niets in huis, hooguit oploskoffie
en dat is toch geen gastvrije ontvangst daarbij
heb ik voldoende storm in mijn eigen hoofd
ik wil nog zoveel gierend als een getrouwde
dertigplusser met een kinderwens en carrière

kortom kunnen we de afspraak verzetten
bel gerust over een jaar of veertig dan kijk ik of het schikt

hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
hoogachtend met ontzag en knikkende knieën



Daniël Dee
(Dit gedicht is ook hier na te lezen en hier na te luisteren)

Geen opmerkingen: