vrijdag 9 januari 2009

De grote vragen van dit jaar

Het jaar is nog geen tien dagen oud, ik ga niet drinken.
Tijd voor het grote werk en andere goede voornemens.

Hoeveel levens heeft dit jaar nu al geëist?
Wil ze laten zien dat er niet met haar valt te sollen
of wil ze de ellende zo snel mogelijk achter de rug?

Naar welke school is zij gegaan? Grimmig en venijnig.
Voor welke politieke kleur staat zij met de poten in de modder
in deze slangenkuil te demonstreren? Zijn de ouders
wel betrokken bij de opvoeding van dit kleine kind?

Het jaar is nog geen tien dagen oud, ik ga niet drinken.
Tijd voor het grote werk en andere goede voornemens.

Dat zijn eigenlijk hele grote vragen. Dan ben je een eindje
verder. Dan stromen die wapens rustig voort. Hiermee
is het zaad gezaaid. Staan de zaken weer op scherp.

Kan dat eigenlijk wel? Zij moet zich gematigder opstellen.
De mening is gevormd. Er is een oorlog uitgebroken

en ander gestotter van frustratie.

Het jaar is nog geen tien dagen oud, ik ga niet huilen.
Het is vrijdag, geef mij maar die borrel. Ik heb dorst.



Daniël Dee
(Dit gedicht is ook hier na te luisteren.)

Geen opmerkingen: