dinsdag 31 maart 2009

Waarom Bonjasky zo afwachtend vocht


Het kostte WGP kampioen Remy Bonjasky afgelopen zaterdag de nodige moeite om MMA-vechter Alistair Overeem te verslaan, in een gevecht dat – ondanks de spanning – zeker niet in aanmerking kwam voor een schoonheidsprijs. Wij dachten dat het niet al te overtuigende optreden van Bonjasky lag aan de onorthodoxe kickboksstijl van Overeem (maar ja, moet een wereldkampioen daar niet iets op kunnen vinden), of anders aan de druk die K-1 baas Tanikawa op des kampioens schouders had gelegd met zijn opmerking dat als Bonjasky zou verliezen, dat wel eens “het einde van de K-1” zou kunnen zijn – omdat niet K-1 vechter Overeem in zijn pas tweede K-1 gevecht op 31 december jongsleden ook al de eigenlijke K-1 WGP nummer 2, Badr Hari, knock out had geslagen (maar ja, moet een wereldkampioen niet kunnen omgaan met die druk).
Wij hadden ongelijk:
“Mijn optreden vandaag was niet mijn beste,” zei Bonjasky na afloop (zo lezen wij op de officiële K-1 site). “De waarheid is, dat ik dinsdag, toen een fan mij om een foto vroeg terwijl ik zat te eten, en ik opstond, ik mijn knie verdraaide. Ik wilde het gevecht afzeggen, maar na overleg met K-1 en een arts, besloten we om het toch door te laten gaan. Dat is de reden waarom ik niet zoals gewoonlijk mijn vliegende knieën kon maken en kon rondrennen, en daarvoor bied ik mijn verontschuldigingen aan. Het lijkt erop dat mijn meniscus deels gescheurd is, het was ontzettend pijnlijk.
“De naam van K-1 te verdedigen gaf een grote druk, maar het voelde goed om Alistair neer te slaan. Als hij niet neer was gegaan was het waarschijnlijk onbeslist geweest. Ik wilde het afmaken, maar mijn coach zei me dat ik geen risico’s moest nemen, en gewoon de winst pakken.”
Opvallend: Badr Hari was één van de eersten die Bonjasky feliciteerde (zie foto).

Geen opmerkingen: