vrijdag 26 maart 2010

K-1: aanpassing spelregels

Vandaag werd bekend gemaakt dat er een wijziging in de spelregels van het edele K-1 wordt doorgevoerd. Waarschijnlijk naar aanleiding van de discussie die ontstond na de zware knock-out van Teixeira tijdens de Laatste Acht van vorig jaar – hield Overeem hem nu wel of niet met twee handen in de nek vast terwijl hij twee maal kniede, terwijl je bij vasthouden met twee handen slechts één techniek mag uitvoeren – is het met ingang van de Laatste Zestien van dit jaar (september of oktober aanstaande) niet meer toegestaan om de tegenstander met twee handen vast te houden.
Onze gevoelens over deze wijziging zijn ambivalent: aan de ene kant zal er minder geclinched worden, wat de snelheid ten goede komt; aan de andere kant zullen we waarschijnlijk minder knieën naar het hoofd zien, wat het spektakel vermindert.
We zullen zien.
O ja, na bestudering van de beelden was Kortsluiting-Groningen al meteen na het gevecht van mening dat Overeem reglementair handelde:

4 opmerkingen:

Stormblast1953 zei

Die kwiebus van een Teixeira was gewoon dat moment op de verkeerde plek en daar kwam hij ook nog de verkeerde opponent tegen.
Is hij al weer ''bij'' eigenlijk??

Sem heeft die ''twee handen techniek'' helemaal niet nodig, hij houdt ook niet zo van bukken geloof ik (als hij iemand in de nek wil grijpen moet hij altijd bukken ahhahah)

Anoniem zei

Ik ben hierin niet zo ambivalent of politiek correct als de redactie. K1 moet wel een sport voor kerels zijn. Misschien had het reglement iets moeten worden aangepast omtrent het al dan niet laten deelnemen van knokkers van het matige kaliber Teixeira. Overeem, met zijn MMA-achtergrond is wel andere dingen gewend, lijkt me. En zo zoetjes aan begint mijn voorkeur ook een wel beetje uit te gaan naar UFC en dat soort beukpraktijken.

Maar zoals het kleine kereltje dat zich mijn vader noemt al uitduidde, heeft onze Sem gelukkig aan één kolenschopje ook wel genoeg om zijn snode plannen aan den opponent duidelijk te maken.

Kortsluiting zei

@Sacha: ik begrijp jr reactie niet helemaal, want a. ik zie niet wat politieke correctheid hiermee van doen heeft; b. ik spreek namelijk mijn bezorgdheid uit dat de nieuwe regel wellicht tot minder spektakel zal leiden; c. Teixeira was winnaar van de World Open Karate Tournament, oftewel wereldkampioen; d. hij was voor hij tegen Overeem aantrad nog nooit knock-out gegaan; e. of men in andere sporten andere dingen gewend is heeft niets met de spelregels van K-1 te maken; f. ik hou niet van worstelen, dus MMA is aan mij niet echt besteed; g. dat is ook de reden waarom ik blij ben dat er nu waarschijnlijk minder geclinched gaat worden in K-1.

b. en g.: ziedaar de reden van mijn ambivalentie.

Karel

Anoniem zei

No matter what others say, I think it is still interesting and useful maybe necessary to improve some minor things