zondag 16 mei 2010

Close reading

Op De Contrabas plaatste Chrétien Breukers een bespreking van De namen van de grote drinkers ben ik vergeten, het eerste gedicht uit de bundel Monsterproof van Daniël Dee. De lezing van Breukers bleek aanleiding voor een uitgebreide discussie over het behandelde gedicht, en het heeft dan ook geen zin om het artikel hier te reproduceren middels screenshots, daar die discussie nog steeds voortgaat.
In plaats daarvan hier een poëem, opgebouwd uit screenshots.







3 opmerkingen:

Unknown zei

Een close reader van likmevessie, die Breukers.
Het was netter geweest als hij het "van de" en "dichters" ook nog doorgestreept had, maar ik begrijp zijn schaamte ook wel weer. Je mist dan toch wel heel openlijk de essentie van Waskowsky, door zijn dichtregel om te buigen tot iets dat lijkt op Roland Holst.

Chrétien Breukers zei

Het is waarschijnlijk zinloos om tegen "Marjan" iets te zeggen, want mensen die denken dat closereading iets te maken heeft met het foutloos oplepelen van een titel, zijn toch al verloren.
Maar ik probeer deze reeks te maken zonder ergens anders iets op te zoeken, en soms gaat er dan iets fout. Bijvoorbeeld in het reproduceren van een titel.

Unknown zei

U weet beter wat ik denk dan ik.

Maar ik reageerde niet op uw verhandeling over het gedicht van Dee en het verkeerde citaat, want dat kan iedereen overkomen. Ik reageerde uiteraard op bovenstaand screenshotgedicht van Ten Haaf -wat me nogal logisch lijkt- en constateer dat u drie corrigerende reacties (plus nog één die hier niet gepubliceerd is, maar wel bij de reacties op uw website staat) nodig hebt voordat u inziet dat u op drie plekken in één regel fout citeert. Vandaar mijn "een close reader van likmevessie." Daarmee gebruikte ik dezelfde knipoog als Ten Haaf in zijn titel. "Een onzorgvuldige lezer" had ik ook kunnen zeggen. Maar dat amuseerde mij minder.

Hoe dan ook blijkt uit uw reactie dat ik er bepaald niet ver naast zat.

"Marjan"