zaterdag 8 januari 2011

Ik blijf tegen


Ik kan ook nooit even rustig op vakantie. Zit ik net lekker op Schiermonnikoog, beginnen de voorstanders van het Forum zich opeens luide te roeren: een loei van een advertentie in het Dagblad van het Noorden en een online handtekeningenactie om te laten zien dat er een breed draagvlak voor het Forum is.
Ik begrijp de consternatie wel – ook ik, als tegenstander, ging ervan uit dat de plannen voor het Forum zonder slag of stoot zouden worden goedgekeurd door Provinciale Staten. Na de voor het tegenkamp dubbel negatieve uitslag van het referendum in 2005 (1. te lage opkomst om geldig te zijn; 2. meerderheid uitgebrachte stemmen voor), had ik mij neergelegd bij het verlies. Dat er nu opeens weer discussie is over het Forum vind ik een leuke bonus, maar de discussie ontwikkelt zich helaas op een manier die het doorgaan met de bouw van het Forum en de verplaatsing van de Oostwand niet ter discussie stelt.
Inmiddels hebben de voorstanders zonder slag of stoot een belangrijk argument van de tegenstanders overgenomen, namelijk dat de huidige invulling van het Forum zal leiden tot enorme exploitatie-tekorten omdat het op een hoopje vegen van bestaande voorzieningen in één gebouw niet zal leiden tot een substantieel hoger aantal bezoekers aan Stad. Maar in plaats van zich achter de oren te krabben of het Forum dan wel zo'n goed idee is, de grondslag onder het idee is immers weggevallen, gaan ze doodleuk op zoek naar een nieuwe invulling. De PvdA is inmiddels overstag, die is voor het zoeken naar een nieuwe invulling. En ook de SP doet mee: die wil het Nationaal Historisch Museum erin.
Het gaat kortom helemaal niet meer om de vraag: moet het Forum er wel komen, moeten we dat hele plan niet afblazen. Dat vind ik natuurlijk jammer, maar ach: ik had mij enkele jaren geleden al neergelegd bij de komst. En ik moet zeggen: als het Nationaal Historisch Museum erin komt, dan trekt dat drommen extra bezoekers naar de stad, terwijl er aan die komst ongetwijfeld ook een zak geld van rijkswege verbonden is. Ik vrees echter dat men het vooral zal gaan zoeken in financiering door private partijen en dat is wel een heel slecht idee, want private partijen doen mee zolang het ze geld oplevert, maar ze trekken zich terug zodra het economisch even tegenzit, waardoor de gemeente met enorme kosten wordt opgezadeld. Dat dat gaat gebeuren is niet denkbeeldig, want de crisis is net begonnen. De kans op een fiasco à la Blauwe Stad is reëel. Het is zelfs geen ondenkbaar scenario dat na terugtrekking van de private partijen de bouw moet worden stilgelegd wegens geldgebrek, en dat we vervolgens midden in de stad jarenlang een troosteloze bouwput hebben; een soort CiBoGaterrein op de Grote Markt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Eindelijk een stuk waarmee ik het volledig eens ben! Dat Forum, dat is een product van een stelletje megalomane bestuurders. Maar 7 van de 42 stemmen voor in PS. Dat is een wedstrijd die je met 5 -1 verliest. En nog geloven dat het plan aangepast kan worden. Niet doen jongens.

Maar heren bestuurders, niet getreurd. Er is een oplossing. Het Dagblad van het Noorden wil weg van de Lübeckweg, meer naar het centrum. Zetten we daar een krantengebouw nee.

(René)