donderdag 12 maart 2015

Dossier PVV-Groningen 2015: Ton van Kesteren (nr. 1)



De Groninger PVV-Gouwleider Ton van Kesteren (26 augustus 1954) trekt de lijst van de fascisten op 18 maart aanstaande. Hij is, in zijn eigen woorden

een geboren en getogen Groninger. Ik ben ruim 40 jaar werkzaam in het onderwijs en daarnaast ruim 20 jaar als taxateur in onroerend goed.

Van Kesteren houdt van slogans en rijmen:

Ik zeg dan ook “Stem PeeVeeVee voor meer in de portemonnee!” En “Met een stem op de PeeVeeVee praat u in de Provinciale Staten een woordje mee!” De PVV gooit de kop d'r veur, “Gain windturbines bie de mensen veur de deur” en “Nait soezen moar broezen, schadevergoeding veur onze beschoadigde hoezen”. Dus mensen stem op 18 meert PeeVeeVee en neem je familie mee. Blief nait tuus zitten veur de TV moar ga eem stemm op de PeeVeeVee!

Tegen Van Kesteren werd (door mij) in maart 2014 aangifte gedaan wegens discriminatie, naar aanleiding van uitspraken die hij deed tijdens een debat op een mbo-school. RTVNoord berichtte over dat debat:

Een debat tussen PvdA-Statenlid Sjak Rijploeg en Statenlid Ton van Kesteren van de PVV is afgelopen maandag volledig uit de hand gelopen.

Toekijkende scholieren
Voor het oog van 25 mbo-scholieren verloor Rijploeg zijn zelfbeheersing en ontstak in woede. De stelling in het debat was: ‘De politiek moet iets doen aan Poolse vrachtwagenchauffeurs, die het werk inpikken van Nederlandse chauffeurs’. Van Kesteren lichtte zijn standpunt toe, waarna Rijploeg zijn zelfbeheersing verloor. Hij noemde het PVV-Statenlid een fascist en gebruikte meerdere scheldwoorden en vloekte. Ook probeerde hij een duw uit te delen. Iety van der Sluis-Huisman van de ChristenUnie moest tussen beide komen om de zaak te sussen.

[…]

Alleen spijt van vloeken
Rijploeg erkent dat hij te driftig reageerde: ‘Van één ding heb ik spijt en dat is dat ik gevloekt heb. De rest neem ik niet terug. Van Kesteren zei schandalige dingen als ‘buitenlanders het land uit’ en ‘alle Polen tegenhouden bij de grens’. In discussies zet hij mensen weg. Dat is fascisme. Misschien heb ik met mijn armen gezwaaid, maar iedereen weet dat ik blind ben. Ook ben ik behoorlijk kleiner dan mijn collega van de PVV, dus bedreigend?’

Van Kesteren beweert de gewraakte uitspraken niet te hebben gedaan. Sterker: hij zegt niets met racisme van doen te willen hebben.
Maar hoe is die zelfverklaarde afschuw van racisme te rijmen met zijn verdediging van de minder-Marokkanen-uitspraak van Wilders? Volgens Ton van Kesteren heeft Wilders niet alleen nooit een racistische uitspraak gedaan, de Leider is

de meest antiracistische politicus van de Tweede Kamer.

Deze zinsnede is afkomstig uit een stuk dat gepubliceerd werd op de opiniepagina’s van de Volkskrant. Van Kesteren schreef dit stuk samen met Ronald Kaatee, nummer 4 op de lijst in Groningen. De Volkskrant meldt onder het stuk:

Ronald Kaatee is voorzitter Populistische Omroep Nederland (PopNed.nl)
Ton van Kesteren is vicevoorzitter Populistische Omroep Nederland (PopNed.nl)

Dit is interessant, want deze Populistische Omroep Nederland zou graag in zee gaan met Joost Niemöller, dat is namelijk

typisch iemand die ik er graag bij zou willen betrekken als wij in het bestel komen.

Ton van Kesteren moet niets hebben van racisme, dat zal de reden zijn waarom hij Joost Niemöller graag een podium zou bieden bij de Populistische Omroep Nederland, waarvan – ik herhaal het nog maar eens – Ton van Kesteren vicevoorzitter is.
Uit een interview met Joost Niemöller in de Nieuwe Revu:

‘Ja. Ik vind bepaalde dingen. Eén ervan is dat heel veel gedrag etnisch en genetisch bepaald is’, zegt hij deze week in Nieuwe Revu. ‘Ik baseer me onder andere op The Bell Curve, de bestseller van de Amerikaanse wetenschappers Richard Hernstein en Charles Murray. Zij schrijven dat het gemiddelde IQ van zwarten ongeveer 85 en dat van blanken 100 is. Noord-Afrikanen scoren ook lager dan wij. Er is een duidelijk verband tussen IQ en criminaliteit, weten we uit onderzoek. Linkse wetenschappers roepen graag dat criminaliteit door sociale achterstand komt, maar in The Bell Curve wordt aangetoond dat dat verband heel klein is.’

Verkrachters
Is er ook maar één wetenschapper die beweert dat zwarten crimineler zijn omdat ze zwart zijn? ‘Nee. Criminelen zijn crimineel omdat ze een laag IQ hebben. En zwarten hebben gemiddeld een laag IQ. Ze hebben trouwens wel meer testosteron dan blanken, en zéker meer dan Aziaten. Vandaar dat verkrachtingen onder zwarten ook vaker voorkomen.’

Maar in een land als India wordt ook stevig verkracht, zagen we recent nog. ’Ik zeg ook niet dat Aziaten en blanken níet verkrachten’, vertelt Niemöller. ‘Maar het zou heel goed kunnen dat de daders van die vreselijke Indiase groepsverkrachtingen relatief donker zijn. Er schijnt een relatie te zijn tussen huidskleur en agressie. Je ziet het bijvoorbeeld bij dieren: een donkere leeuw is agressiever dan een lichtgekleurde. Bij mensen schijnt dat ook op te gaan. Omdat dat op een of andere manier in het genenplaatje aan elkaar gelinkt is.’

‘Overigens is er ook heel veel nog níet bekend over genen en etniciteit, hoor’, voegt Niemöller toe. Dat is ook een reden om op te passen met dit soort uitspraken. ‘Zeker, want als je buiten het wetenschappelijk discours treedt, word je meteen buitengesloten. Zie mijn ontslag bij de NCRV: etniciteit is het taboe der taboes.’

Hitler
Om met Hitler aan te komen zetten als waarschuwing waar dit soort teksten tot kunnen leiden, vindt Niemöller zwak. ‘Natuurlijk. Ik snap het gevoel van onbehagen ook heel goed. Maar verwijzen naar Hitler vind ik een beetje willekeurig shoppen in het nazisme. Hitlers rakettechnologie adopteerden we maar al te graag en we rijden nog steeds rond in Volkswagens. Ik zeg: hardnekkig blijven geloven in de maakbaarheid van de samenleving is veel gevaarlijker dan de feiten onder ogen zien. Als je begrijpt wat je plaats is in de maatschappij, weet wat je beperkingen en mogelijkheden zijn, is dat in ieders voordeel. Het voorkomt teleurstellingen en torenhoge kosten.’

Overigens heeft Niemöller niks tegen ‘zwarten’. Hij heeft zelfs zwarte vrienden. En hij is fan van Miles Davis. ‘Luister, ik ben een groot bewonderaar van Miles Davis. Miles was een geniale muzikant en had vast een hoog IQ. Hij was trouwens ook een zwarte racist, die met zijn rug naar een blank publiek ging staan. Je zou zwarten zelfs superieur kunnen noemen. Met veel testosteron en een laag IQ ben je geneigd jezelf snel voort te planten, en dat zijn de zwarten, geholpen door de dalende kindersterfte in Afrika, inderdaad aan het doen.’

Het is deze Joost Niemöller, aan wie de Groninger PVV-kandidaten Ton van Kesteren en Ronald Kaatee graag een podium zouden bieden op de publieke omroep.

Karel ten Haaf

Geen opmerkingen: